Sveriges EM-tröja är redo för sommarens mästerskap. I ett samarbete mellan Adidas och Svenska Fotbollförbundet så har damlandslagets mästerskapströja tagits fram. Detta år med ett speciellt budskap.

Det börjar närma sig Europamästerskapet i sommar. Sommarens stora händelse utspelar sig i England där Sverige går in som en av de absoluta favoriterna till att spela hem en medalj i EM, kanske till och med guldet.

Med ett framgångsrikt fjolår bakom sig så ligger Sverige tvåa på världsrankingen med endast USA framför sig. Något som vittnar om att Sverige är det bäst rankade landet från Europa på världsrankingen. I och med framgångarna och lite av ett favoritskap inför sommarens EM-turnering så väljer landslaget att komma med en kaxig passning.

När Svenska Fotbollförbundet i samarbete med Adidas presenterade sommarens EM-tröja under tisdagen så framförde man ett budskap. På sommarens EM-tröja så finns en tryckt guide som avslöjar en analys av alla spelares fullständiga styrkor och landslagets taktik.

– I analysen avslöjar vi exakt hur vi vinner, hur vi spelar och hur motståndarlagen – kanske – har en chans att slå oss. Vårt lag är bättre än någonsin, och vi går in i EM med pepp och självsäkerhet. I sommar hoppas vi att hela svenska folket står bakom oss, det är en stor tid för vårt lag, kommenterar Stina Blackstenius i Svenska Fotbollförbundets pressmeddelande.

Vid sidan av matchtröjan så släpper landslaget en digital guide som avslöjar allt detsamma. Den är framtagen av landslagets matchanalytiker Anders Eriksson. Där finns ett avslöjande om 31 landslagsspelare och dess styrkor och svagheter. Det vill säga hintar om hur man ska ta sig an spelarna och Sverige för att slå dem i sommarens EM. Ett kaxigt antagande från Svensk Fotboll.

– Sverige är ett land som är känt för transparens och öppenhet, något som ställs på sin spets med årets EM-tröja och tillhörande guide. Men årets tröja handlar lika mycket om att hylla vårt damlandslag – i år har vi stora möjligheter att vinna hela mästerskapet och de svenska damerna är en av favoriterna i EM, säger Helena Taube Rehnmark, Marknads- och Försäljningschef på Svenska Fotbollsförbundet.

Uppdaterad 5 april, 2022